TECHNIEK, HARD WERKEN EN APPLAUS

Gepubliceerd op: 21-07-2020

Druk die niet alleen voelbaar is, maar ook direct invloed heeft op je presteren. Een fenomeen dat overduidelijk van toepassing is op de showbizz-wereld. Ik heb de druk anderen zien beïnvloeden, zien blokkeren. Maar ook mij heeft het niet overgeslagen. Ook ik heb gevoeld wat druk met je kan doen. Ik moet dan direct terugdenken aan de titelrol die ik mocht zingen in een opera over Julius Caesar in het begin van mijn carrière. Ik deelde die rol met een andere bariton. Een meer ervaren en bekendere zanger. Hij was dan ook degene die de première mocht zingen. En dat ging mis. Heel erg mis. Direct bij het openingslied. Het orkest moest zelfs stoppen met spelen en opnieuw beginnen. Ik was erbij. Wist dat ik de volgende dag moest zingen en besloot dat mij dit niet zou gebeuren. De hele nacht heb ik liggen malen. Ben ik met het stuk bezig geweest. Maar ondanks dat ik het lied goed kende, mij bewust was van de valkuilen en wist hoe moeilijk de start was, ging het ook bij mij mis. Op precies hetzelfde punt. Gelukkig had het orkest ervan geleerd. Speelde ze door en kon ik het al snel weer oppakken. Maar het was overduidelijk dat de druk had gewonnen. Overconcentratie noem ik het. Het lichaam blokkeert letterlijk door de psychische druk. ⁣
Ook persoonlijke omstandigheden hebben bij mij geleid tot druk. Zo heb ik een aantal jaar geleden gezongen op de bruiloft van vrienden. De bruid was prachtig. Ze waren zielsgelukkig. Maar het noodlot sloeg toe. Slechts enkele jaren later overleed de bruid bij een verkeersongeval. 33 jaren jong. De echtgenoot vroeg mij op de begrafenis opnieuw te zingen. Hetzelfde lied. De druk die dat met zich mee bracht was enorm. De emoties waren hevig en dan is zingen moeilijk. Gelukkig heb ik in de loop der jaren geleerd om voor even afstand te kunnen nemen. Mijn eigen emoties te gebruiken om het gevoel over te brengen op het publiek zonder ze bij mezelf binnen te laten. Ik ben me dan wel bewust van mijn eigen gevoel, maar professioneel genoeg om het even op afstand te houden. Natuurlijk is het mooi om jezelf te geven. Alles wat je hebt in een lied te stoppen. Maar dit is ook zwaar. Het kan je kapot maken. Het nemen van afstand is dan nodig om het vol te kunnen houden.⁣
Techniek, hard werken en het applaus van het publiek. Deze drie aspecten zijn wat mij betreft van belang voor het kunnen omgaan met druk. Zo moet je een rol aankunnen. Voldoende technische capaciteiten hebben om te kunnen presteren. In mijn jonge jaren heb ik rollen gezongen die eigenlijk niet bij mijn stem paste. Ik vond de rollen mooi. De uitdaging lonkte. Nu weet ik dat dit soort rollen ook voor druk zorgen. Je moet constant presteren op de grens van je kunnen. Leuk en uitdagend, maar soms ook stressvol. Naast talent is hard werken van cruciaal belang. Boven de materie staan. Wanneer je je huiswerk niet doet, gaat dit direct ten koste van je prestaties. Je welzijn als artiest. Anderen, ook zij met minder talent, halen je dan in. Het applaus geeft je zelfvertrouwen. Zorgt dat je gedragen wordt. Beter presteert. Ik weet hier alles van. De jaren dat ik op tv was, waren groots. De bekendheid en populariteit gaven me vleugels.⁣
Helaas weet ik ook als geen ander hoe het voelt als het applaus wegvalt. Het ongeluk 20 jaar geleden heeft diepe littekens achtergelaten. Natuurlijk in de eerste plaats bij de nabestaanden. Maar ook de impact op mijn leven en op dat van mijn familie is enorm. In eerste instantie het persoonlijke verdriet. Maar ook de gevolgen voor mijn carrière. Ik wist niet of ik ooit nog kon zingen. Of mijn lichaam het nog toe zou laten. Ook kreeg ik geen opdrachten meer. Had ik geen publiek meer. De mensen die nog wel kwamen, zagen enkel de man van het ongeluk. Niet de zanger. De druk was enorm. Net als het verdriet. Stoppen met zingen, vluchten, was geen optie. Ik heb ontzettend hard gewerkt om er bovenop te komen. Het verdriet een plekje te geven. Zonder mijn vrouw en mijn eigen diepe vertrouwen dat ik dit nooit zo gewild heb, zou het nooit zijn gelukt..⁣
𝐌𝐚𝐫𝐜𝐨 𝐁𝐚𝐤𝐤𝐞𝐫, 𝟖𝟐

Interview voor het boek Omgaan met Druk, verschenen in juni 2019
(Roel Klaassen, Bob Boot, Robien Roet-Klaassen)

Foto: Copyright Michel Schnater